Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł wziął udział w uroczystości towarzyszącej podpisaniu kolejnych 22 umów z przedstawicielami 12 samorządów z regionów warszawskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego, radomskiego, płockiego oraz siedleckiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 21,4 mln zł na uruchomienie 160 połączeń lokalnych, o łącznej długości 5995,1 km. Wydarzenie odbyło się 11 maja br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Uczestniczyli w nim również m.in. Poseł na Sejm RP Anna Cicholska, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Michał Prószyński oraz Wicewojewoda Mazowiecki Artur Standowicz.

15 grudnia 2021 roku zakończył się nabór wniosków organizatorów publicznego transportu zbiorowego o objęcie dopłatą w 2022 roku, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wypłynęło w terminie naboru 114 wniosków, z czego 112 spełniało wymogi formalne. Łączna kwota dopłat, na którą organizatorzy złożyli wnioski, przekroczyła kwotę 88 mln zł (88 444 007,62 zł). Na 2022 rok dla województwa mazowieckiego przyznano dofinansowanie w wysokości 60 754 750,62 zł, co pozwalało na objęcie dopłatą 78 wniosków na kwotę 60 027 779,18 zł. Wojewoda Mazowiecki jeszcze w grudniu 2021 roku skierował pismo do dysponenta Funduszu – Ministra Infrastruktury, z prośbą o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego. Do organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy nie zostali wówczas objęci dopłatą, Wojewoda Mazowiecki skierował apel o utrzymanie linii komunikacyjnych. W ramach nowelizacji Ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Minister Infrastruktury dokonał ponownej analizy zaangażowania środków i na wniosek Wojewody Mazowieckiego przydzielił dla województwa mazowieckiego dodatkowe 28 416 228,44 zł.

Dodatkowe środki w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzyma m.in. 

Powiat Ciechanowski – umowa na kwotę ponad 49 tys. zł, obejmie jedną linię, o długości 44,8 km, w Gminach Ciechanów, Opinogóra Górna, Gołymin.

Powiat Przasnyski – umowa na kwotę ponad 490 tys. zł, obejmie 7 linii, o długości 347 km, w Gminach Chorzele, Czernice Borowe, Krzynowłoga Mała, Jednorożec, Krasne, Przasnysz, oraz w Mieście Przasnysz,

Powiat Pułtuski – umowa na kwotę ponad 1,2 mln zł, obejmie 10 linii, o długości 729,1 km, w Gminach Pułtusk, Winnica, Świercze, Obryte, Pokrzywnica, Zatory oraz Gzy,

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

 

źródło: MUW w Warszawie 

 

Znajdź nas na FB

Reklama
warszawski-bank-spoldzielczy
blue-fachowiec-ciechanow2
rudnik
I-Liceum-Ogólnokształcące-PUL-im3
klonove_1050x320
scena-kultury
reklama_internet_web
1050x320_ciech_nowosci
reklama ciechanow
previous arrow
next arrow
warszawski-bank-spoldzielczy
blue-fachowiec-ciechanow2
rudnik
I-Liceum-Ogólnokształcące-PUL-im3
klonove_1050x320
scena-kultury
reklama_internet_web
1050x320_ciech_nowosci
reklama ciechanow
previous arrow
next arrow
Reklama
Reklama
koptrans-2022
Reklama
1-min
2-min
3-min
4
5-min
Reklama
cicholska
Reklama
teletronik
Reklama
reklama-śmiecińska
reklama-śmiecińska
Reklama
trp-baner-www-min
Reklama
biuro-wasik
Ogłoszenie
ogloszenie